Zwangerschaps Yoga

Wat is zwangerschapsyoga?
In de zwangerschapsyoga lessen doen we Hatha yogaoefeningen, ook wel Asana’s genoemd, aangepast aan de zwangerschap. We houden rekening met de veranderingen in je lichaam en bereiden je zowel fysiek als mentaal voor op de bevalling. De houdingen zijn afwisselend en helpen je fit en soepel te blijven tijdens je zwangerschap. Naast de houdingen hebben we ook aandacht voor de ademhaling en doen we verschillende ademoefeningen. Tijdens de weeen is het belangrijk om door te blijven ademen naar je buik. En dat leer je weer tijdens de zwangerschapsyoga.

Voor wie;
De zwangerschapsyoga is voor iedereen, je hoeft geen yoga-ervaring te hebben om mee te doen en wordt in een kleine groep gegeven (max 8 deelnemers). Het eerste trimester kun je het beste rustig aan doen, omdat dan de basis van de zwangerschap wordt gelegd. De meeste vrouwen starten met zwangerschapsyoga als zij tussen de 16 en 20 weken zwanger zijn, maar je kan ook eerder of later beginnen. Je mag op elk moment van je zwangerschap instromen.

Waarom zwangerschapsyoga?
Zwangerschapsyoga is een fijne manier om jezelf voor te bereiden op de bevalling. Je neemt bewust even tijd voor jezelf, tijd om contact te maken met je veranderende lichaam, en voor je toekomstige baby. Daarnaast heeft zwangerschapsyoga nog meer voordelen:

  • Je blijft fit en flexibel
  • Je leert om je te ontspannen en te luisteren naar je lichaam
  • Je raakt vertrouwd met je eigen ademhaling
  • Je verbetert je houding
  • Je voorkomt rug- en bekkenpijn
  • Je verlicht zwangerschapsongemakken, zoals misselijkheid, maagzuur en kramp

Wat neem je mee.
In principe is alles in de ruimte aanwezig. Maar wellicht vind je het fijn je eigen (hoofd)-kussen mee te nemen. Matten, dekens, bloks, ondersteunende kussens zijn aanwezig. Trek los zittende kleding aan en neem een trui en sokken mee. Je eigen handdoek voor over de mat, is wel zo fijn.